سياسة عربية

شتائم عنصرية.. وتضامن مع لاعب انتقد السيسي

تعرض الميرغني للطرد من النادي.. ولشتائ عنصرية - أرشيفية
تعرض الميرغني للطرد من النادي.. ولشتائ عنصرية - أرشيفية
ندد العديد من مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي بتجاوز رئيس نادي الزمالك المصري بحق اللاعب أحمد الميرغني، وذلك بعدما وصف رئيس النادي مرتضى منصور اللاعب بـ"الخدام" و"البواب"، في إشارة للونه الأسمر، وذلك على خلفية انتقادات وجهها اللاعب لعبد الفتاح السيسي، للمرة الثانية.

وكان منصور قد قال في مداخلة هاتفية مع الإعلامي وائل الأبراشي على فضائية "دريم 2" الجمعة الماضية: "مين الولد اللي قاعد عندك بتقلي اسمه إيه؟ مين الولد ده مين الولد العميل قليل الأدب اللي مش متربي؟ الواد ده قليل الأدب ومش متربي يا وائل، ومطرود من نادي الزمالك عشان عملية أخلاقية. هو مش محترم عيب، يا وائل تجيب عيل مش محترم في برنامج زي ده ده ياخد بالجزمة. عيل عميل ده ياخد بالجزمة. اديله بالجزمة. مين الواد الخادم ده البواب ده".



حملة متضامنة على تويتر

وعبر موقع "تويتر"، تساءل أحد  النشطاء: "مين يحاسب مرتضى منصور على الشتيمه والعنصريه اللي قالها للاعب عشان اسمر. مفيش محامي يرفع قضيه سب وقذف عليه".

وقال آخر: "متضامن مع أحمد المرغني. حقه يقول وجهة نظره مهما كانت ومفيش حاجه اسمها تضيع مستقبل لاعب عشان قال وجهة نظره هو حر".

وعلق شريف أحمد: " أحمد الميرغنى مش شخص فريد بل هو يمثل الكتير من الأحرار إلى اترفدوا من اشغالهم بسبب آرائهم".

وأكد آخرون أن تصريحات منصور تعد عنصرية، وكتب أحدهم: "مرتضى منصور سب أحمد الميرغني ووصفه بـ"بواب وخدام" عشان أسمر اللون. ده مش طول لسان، دي عنصرية ولو في بلد محترم يُعاقب قانونا".

وقال معتز مصطفى: "الدولة انتقلت من مرحلة الخوف من برنامج ساخر الى مرحلة الخوف من بوست ع الفيسبوك".

الميرغني ينتقد السيسي والنادي يفصله

وكان اللاعب النوبي أحمد الميرغني قد انتقد في وقت سابق عبد الفتاح السيسي، عبر صفحته الشخصية على "فيسبوك"، حيث قال: "قلت للناس انزلوا فوضوني أحارب الإرهاب (في إشارة للسيسي) والناس نزلت رغم أن ده المفروض شغلك ومش محتاج تفويض عشان تشوف شغلك، بس ماشي هنعديها ومن ساعتها والكل بيموت مدنيين وجيش وشرطة

وأنت فين من كل ده.. كمل اللي بنخدوا منك كلام.. أنت فاشل ومسؤول عن كل نقطة دم في البلد دي وصحيح الرجالة اللي بتموت في سيناء دي هتعمل حداد عليهم وهتلغي المسلسلات ولا دول مش زي النائب العام".

وبعد تعليق الميرغني، قرر مجلس إدارة نادي وادي دجلة بفسخ تعاقده بشكل رسمي معه والاستغناء عن خدماته ليصبح خارج صفوف الفريق بداية من الموسم المقبل.

وعلى إثر قرار إدارة النادي أكد الميرغني أنه فوجئ بقرار إدارة النادي، لكنه أوضح أنه أصبح لاعبا حرا من الآن وسيبحث عن فريق آخر.

غضب نوبي

وعقب تلك التصريحات سادت حالة من الغضب أيضا بين أبناء النوبة بأسوان، التي ينحدر منها الميرغني، حيث طالب أبناء المدينة اللاعب وجميع الكيانات النوبية على مستوى الجمهورية بمقاضاة رئيس نادي الزمالك، لما اعتبروه إهانة للنوبيين وتمييزا عنصريا يتعارض مع الدستور.

وصرح رئيس الاتحاد النوبي العام في أسوان محمد عزمي، طبقا لما نشرته "المصري اليوم" أن اللجنة القانونية بالاتحاد تبحث سبل مقاضاة رئيس نادي الزمالك، لتلفظه بألفاظ عنصرية تدعو إلى التمييز ضد فئة من فئات المجتمع المصري، بغرض تحقيرهم.
التعليقات (1)
حسين الشريف
الإثنين، 06-07-2015 05:31 ص
على فكره المراغنى ما خصرش دا على الاقل كسب احترام ناس كتير