سياسة عربية

مصريون للسيسي بعد خطابه.. اللمض الموفرة فين؟

وزع السيسي لمبات موفرة إبان حملته الانتخابية - أرشيفية
وزع السيسي لمبات موفرة إبان حملته الانتخابية - أرشيفية
سخر مستخدمو مواقع التواصل الاجتماعي السبت من تصرحات الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي في كلمة وجهها السبت إلى الشعب المصري أوضح فيها أن الدولة بحاجة إلى 130 مليار جنية لحل مشكلة الكهرباء في خمس سنوات؛ وعقب تصريحه تداول العديد من رواد مواقع التواصل الاجتماعي تصريحاته التي أطلقها إبان خملته الانتخابية للرئاسة.

فقد تداول الرواد مقطع فيديو مسجل للسيسي -الذي وصل للحكم بانقلاب عسكري على الرئيس المنتخب محمد مرسي- أثناء لقاءه مع مقدمي البرامج "إبراهيم عيسى ولميس الحديدي" قائلا إن تغيير اللمبات الموفرة هذا برنامج حاسم ضروري يوفر للبلد 4000 ميجاوات"، مضيفا أنه "لا يوجد هناك فرصة أن يكون هناك تصرف ذاتي من قبل أحد".

وأردف السيسي حينها: "سيتم شراء هذه اللمبات كدولة ويتم أتخاذ إجراءات بحيث تكون هذه "اللمض" في البيوت وتتركب بالعافية، لا يوجد خيار تاني لعمل انطلاقة حقيقية، هذه "اللمض" ستوفر للدولة 4000 ميجاوات".

 يشار إلى أن السيسي قال في كلمته اليوم: "نتكلم عن 130 مليار جنيه خلال الـ 5 سنوات القادمة، بحاول أحطكم معايا في الصورة، عاوزين في حدود 12 ألف ميجا وات، وهذا يتكلف 12 مليار دولار.. هذا بخلاف إن كل محطة تحتاج وقود بـ 700 مليون دولار...وفي أول سنتين قادمتين نحتاج 2500 ميجاوات يعني نحتاج 2.5 مليار دولار عشان المحطات دي تدخل العمل".

 وتابع: "هنتكلم كلام مش فني وبحاول أكلم كل المصريين، حدود الأزمة بتاعت الكهرباء إيه، والمرفق بيعاني من عدم مجابهة مشاكله من سنين طويلة فاتت، والكهرباء اللي بتوصلنا البيوت من السد العالي أو المحطات أو الطاقة الشمسية المتجددة".

وقال السيسي: "المستثمر يريد ربحا تجاريا وبيحط فلوس عشان يجيله منها عائد، وهو عاوز يشتري الكهرباء، وإحنا نبيعها بكام هو مش مسؤول عن ده، وغير كده ماحدش هيبني لنا ولا هيستثمر".

من جهته قال المستشار وليد شرابي: "مما نقرأه في كلمة أنه فشل في حل أزمة الكهرباء باللمبات وأن عقله لا يتسع لأي حلول واستمر في ادعاء الحاجة إلى المال لحل الأزمة، وأثبت أنه يخشى من غضبة الشعب".

وعلقت عائشة خيرت الشاطر: "السيسي في خطاب من شهر قال: الإخوان وراء قطع كابلات الكهرباء وانقطاع النور ولن نتهاون معهم،،، السيسي في خطاب اليوم: أزمة الكهرباء لأن مرافق الكهرباء تعاني التهالك من سنوات طويلة والأمر يحتاج صبر من الشعب،،، ‏طيب بجد الشعب التاني اللي بيسمعوا بيصدق أنهي سيسي ؟؟ و لا بيصدق الاتنين !".

أما سالم المحروقي فعلق قائلا: "أثناء الحملة الانتخابية: حل مشكلة الكهرباء من خلال اللمبات الموفرة.. والآن :المشكلة كبيرة وتحتاج إلى 130مليار جنيه لحلها.. فعلا منتهى الصراحة والشفافية".

وعلقت إيمان نبيل: "إيه الفرق بين من عبد العجل وبين كل من أنتخب السيسي ولسه بيدافع عنه رغم الظلام والفقر اللي غرقانه فيه مصر؟!!".

ودون إياد صلاح " بـعد خطــاب السيسى اليوم اللي اتضح فيه ملامح فشله، ووضح كم المشاكل اللي بتواجه الاقتصاد، أوضح كم المليارات اللي محتاجها لمصر، قال محدش يحاسبني بعد سنة لأنكم شايفين الوضع عامل ازاى،،، عندي رسالتين: الأولى للناس اللي بتقول ان البلد بتتقدم وفيه تحسن واضح ووووو، رئيسك اعترف النهاردة ان البلد بتضيع ومحتاجة وووو، الرسالة الثانية للناس كلها: الوعد الرباني بتحقق في آياته (ان الله لا يصلح عمل المفسدين )".
التعليقات (4)
محمد عبده
الأحد، 07-09-2014 06:11 م
شويه خراف وهيفضل تفكركم خرفان باسم الدين ربنا واحده يعرف الى فيها انت خرافان لمكتب الارشاد واى شئ من عنده صح واحنا خرافان لمصر وشايفين انه هو الحل ولو مش هو الحال عمر الحال ما هيكون فى جماعه فكرها زيى فكركم حسبى الله ونعم الوكيل فيكم مش مصدقين ان كل الخرب الى فى البلد بسبب جماعه الاخوان
ياسر عبدالله
الأحد، 07-09-2014 03:04 م
علشان المصريين يعرفوا ان الله حق ويشوفوا نتيجة الانقلاب العسكرى ويعرفوا قيمة طائر النهضه بتاع الاخوان اللى كان هيرفع مصر سابع سما اى نعم مشروع طائر النهضه كان هيتعمل على 500 سنه بس شوفوا مصر كانت هتبقى عامله ازاى !!!!!السمع والطاعه حلوه مفيش كلام !!!علشان كده الاخوان دول خساره فى ام البلد دى يارب يسيبوها ويروحوا مكان تانى غير مصر علشاب ينفذوا فيه مشروع طائر النهضه علشان فعلا المشروع ده خساره فى مصر
عبدالمنعم
الأحد، 07-09-2014 12:20 م
اين المبات الموفرة إجابة وليست سؤال
محمد الصفتي
الأحد، 07-09-2014 01:26 ص
وبكره تشوفوا ماسسسرفي عصر فرعون اخذهم اللله بالسنين والافات والان بدات بالكهرباء والقادم اسوا ان الله لايصلح عمل المفسدين