سياسة عربية

"100#_مليون_مصري_يطالبون".. احتجاجات ومطالبات عبر "تويتر"

أزمات معيشية وغلاء أسعار- أ ف ب
أزمات معيشية وغلاء أسعار- أ ف ب
عشية بدء شهر رمضان المبارك، أعرب آلاف المصريين عن احتجاجتهم من الأوضاع الاقتصادية المتردية وغلاء الأسعار والقمع الأمني، عبر تعليقات على مواقع التواصل الاجتماعي.

وعبر "تويتر"، دشن النشطاء وسم "#100_مليون_مصري_يطالبون"، والذي احتل المركز الثالث بقائمة أعلى الوسوم تداولا في مصر صباح الجمعة.

وعبر الوسم، كتبت: "#100_مليون_مصري_يطالبون أني أنزل من بيتي متأكدة أني هرجع لأهلي سليمة ومكنش خايفة من خطف اللي منتشر في كل حتة ده حقنا".

وقال أبو حسام: "#100_مليون_مصري_يطالبون نسف مدينة الإنتاج الإعلامي ساعتها سيبطل مفعول الساحر وسيقف الجميع على حقيقة الفاشل وستدركون الفرق بين الرث والثمين".

وقالت رشا عبد الله: "أظن أقل حقوقنا إننا نمشي في الشارع بأمان".

كما شدد عليه شريف مصطفى: "كل طفل أو طفلة بتتخطف عشان يأخدوا أعضاءهم أو يغتصبوهم ف رقبتك يا سيسي أنت والبرلمان.. ده كمان الكبار بيتخطفوا".

وقالت إيمان محمد: "كل يوم بننزل فيه علشان الجامعة أو المدرسة بنبقى خايفين جدا نتخطف أو يحصلنا حاجة ومنرجعش البيت".

وطالبت إسراء محمد بالقصاص، قائلة: "#100_مليون_مصري_يطالبون بالإعدام لكل من فطر قلب أم ع وليدها، بقصاص عادل، بعدم السماح بالظلم، في بلاد هانت عليها دم أبنائها".

وقال أحمد عز العرب: "#100_مليون_مصري_يطالبون بحقهم في انتخابات حرة ونزيهة بين أكثر من مرشح لرئاسة الجمهورية، لا مبايعة ولا استفتاء".

وقالت رنا وائل: "من ساعة ما السيسي هل علينا مفيش يوم واحد عدّى من غير ما حد يموت أو حد يعتقل أو يختفي قسريا".

وغردت مرنا أحمد: "على الأقل عايزين نحس إننا بني آدمين ليهم حقوق نحس بالعدل والأمان أن بلدنا بتخاف علينا".


التعليقات (0)

خبر عاجل